De NS spreekt zelfs van een reële prijsverlaging van 0,5 procent. Want, zo
legt een woordvoerder uit, als de lonen met 2 procent stijgen, neemt de
koopkracht toe. De treinkaartjes worden 1,5 procent duurder, dus maken ze
een kleiner deel uit van het te besteden budget van consumenten.
Een ingewikkelde uitleg, vindt ook een woordvoerder van de
reizigersorganisatie Rover. Toch is hij te spreken over de prijsverhoging –
of is het nou een prijsverlaging? – van de NS. "Het valt reuze mee. De
NS blijft onder de inflatie zitten, dus dat ziet er goed uit."
De NS schat dat ongeveer tachtig procent van alle treinreizigers
volgend jaar relatief goedkoper uit zijn. De tariefsverhoging betreft
namelijk de meest gekochte treinkaartjes, de enkeltjes en retourtjes. Ook de
maand- en jaartrajectkaarten worden relatief goedkoper. Het spoorbedrijf zal
bovendien de prijsstijging aanpassen als in september een andere
voorspelling voor de inflatie uit de bus rolt.
"Het gaat heel goed met de NS. We moeten de credits krijgen dat we de
tariefsverhoging op een laag niveau houden," verklaarde een woordvoerder van
de spoorwegen. Hij wees erop dat de tarieven in het stads- en streekvervoer
volgend jaar met gemiddeld 3,1 procent toenemen.
De NS is volgens de zegsman in staat de kaartjes beperkt duurder te maken,
omdat het bedrijf scherp op de kosten let. Daar komt bij dat het aantal
reizigers met enkele procenten stijgt, waardoor de NS meer inkomsten
binnenkrijgt.
De kans bestaat overigens dat de NS dit jaar, of begin 2008, de
treinkaartjes met iets meer dan 2 procent duurder mag maken. Dit komt dan
bovenop de 1,5 procent. De NS heeft met de consumentenorganisaties in het
openbaar vervoer afgesproken dat er een prijsverhoging mag komen, als een
periode van twaalf maanden minimaal 86,8 procent van de treinen op tijd
rijdt.
Het is nog te vroeg om te zeggen of deze extra tariefsverhoging er komt. De
punctualiteit bevond zich de eerste helft van dit jaar weliswaar boven de
86,8 procent, maar de herfst komt er nog aan.
In de herfst rijden er over het algemeen minder treinen op tijd.
Bovendien moet de NS aan nog meer eisen voldoen, zei de Rover-woordvoerder.
Het betreft dan onder meer de klanttevredenheid en het aantal uitgevallen
treinen. Nu valt volgens de reizigersorganisatie 2,5 procent van de treinen
uit, dat mag maximaal 1,5 procent zijn. "Een trein die helemaal niet
komt, is erger dan een trein die te laat komt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl